Name | Sarkofagas, sarkofags, sarkofāgs, саркафаг, sarcophagus |
Author | Nežinomas |
Year of establishment | XVII a. I p. (1611–1626) |
Place of establishment | Nežinoma |
Description
Lovys trapecijos formos, platėjantis galvūgalio link, remiasi keturiomis rutulį laikančiomis paukščio kojomis, kampuose įtvirtintos liūtų galvos su antabomis nasruose. Visos kitos dekoro detalės identiškos Perkūno sarkofagui: naudojant tą patį modelį išlietos vaisių kekės, lovio pakraščiai su apvadu. Radvilų Erelis pritvirtintas tiesiai prie visų keturių lovio šonų, o abipus Erelio galvos išgraviruoti inicialai „N R“. Paukščio krūtinėje įkomponuotas keturių laukelių Mikalojaus Radvilos herbas, kuriame pavaizduoti Radvilų Trys Ragai, Kiškų pasaga su kryžiais, senelės iš tėvo pusės Kotrynos Tenčinskos herbas – Kirvis ir senelės iš motinos pusės Sapiegaitės herbas Lapė.
Intresting info
XVI a. II p.–XVII a. įsigalėjo puošnių alavinių sarkofagų mada, išplėtota daugelyje vidurio ir Šiaurės Europos šalių. Sukurti tokį kūrinį reikėjo kelių specialybių amatininkų pastangų. Detalių modelius gamino skulptoriai ir auksakaliai, o alavo meistrai išliedavo ir surinkdavo gaminį. Kėdainių evangelikų reformatų bažnyčioje, vienoje iš kriptų, saugomi 6 sarkofagai. Jie yra seniausi Lietuvoje išlikę šios rūšies meno kūriniai. Vieno iš jų, vėlyviausio, skirto Jonušui Radvilai, spėjamas autorius yra vokiečių auksakalio, kūrusio Lenkijoje, Jono Kristijono Bierpfafo [Johann Christian Bierpfaff] dirbtuvės. Tai amatininkas, pas kurį darbus užsakinėjo karališkoji šeima ir įtakingiausios valstybės giminės. Kitų sarkofagų autorystė yra nežinoma, jie beveik neturi išlikusių analogų Europoje. Kūrinių forma ir dekoras byloja, kad jie pagaminti tam pačiam užsakovui kažkokioje vienoje dirbtuvėje, tačiau pagal skirtingus projektus. Darant vėlesniuosius, buvo atsižvelgta į ankstesniųjų projektus, o plastinėms detalėms išlieti net naudoti tie patys modeliai. Matyt, užsakovo siekta, kad šeimyninę kriptą sudarytų stilistiškai vieningas sarkofagų rinkinys.
Karste palaidotas Kristupo II Radvilos ir Onos Kiškaitės-Radvilienės sūnus Mikalojus (1610–1611). Jo originalus dangtis neišlikęs (spėjama, kad 1794 m. jis buvo perlydytas sukilėlių ginkluotei), tačiau manoma, kad ant jo galėjo būti 8 eilučių eilėraštis velioniui. Epitafija Mikalojui sukurta mokytojo, poeto Saliamono Risinskio. Iš septynių jo publikuotų epitafijų Radviloms keturios skirtos vaikams. Vaikams parašytos poeto epitafijos dvelkia skausmu ir neviltimi. Graudu skaityti eilutes, skirtas tėvų pirmagimiui Mikalojui, išgyvenusiam tik 5 mėn. ir 12 dienų: eilėraštyje išlietas didžiulis tėvų skausmas dėl jo mirties.
Karste palaidotas Kristupo II Radvilos ir Onos Kiškaitės-Radvilienės sūnus Mikalojus (1610–1611). Jo originalus dangtis neišlikęs (spėjama, kad 1794 m. jis buvo perlydytas sukilėlių ginkluotei), tačiau manoma, kad ant jo galėjo būti 8 eilučių eilėraštis velioniui. Epitafija Mikalojui sukurta mokytojo, poeto Saliamono Risinskio. Iš septynių jo publikuotų epitafijų Radviloms keturios skirtos vaikams. Vaikams parašytos poeto epitafijos dvelkia skausmu ir neviltimi. Graudu skaityti eilutes, skirtas tėvų pirmagimiui Mikalojui, išgyvenusiam tik 5 mėn. ir 12 dienų: eilėraštyje išlietas didžiulis tėvų skausmas dėl jo mirties.
Available on exposure | Taip |
Collection | Evangelikų reformatų bažnyčios kriptos sarkofagai |