Name | Sarkofagas, sarkofags, sarkofāgs, саркафаг, sarcophagus |
Author | Nežinomas |
Year of establishment | 1604 m. |
Place of establishment | Nežinoma |
Description
Skrynios tipo sarkofagas – stačiakampė dėžė, stovinti ant šešių rutulių. Lovio šonai statmeni, o vertikaliame pjūvyje sudaro stačiakampio figūrą. Jis uždengtas plokščiu dangčiu su žiedinėmis antabomis kampuose, įtaisytomis fantastiškų žvėrių kaukių nasruose. Masyvias sarkofago proporcijas švelnina reljefiniai dekoro motyvai, pritvirtinti lovio šonuose ir galuose. Šonines plokštumas puošia simetriška kompozicija, kurios centre – skydas su Radvilų herbu, o jam iš šalių tarp dviejų žiedinių antabų permestos skraistės su prikabintomis vaisių kekėmis. Herbo skydas – vėlyvojo renesanso stiliaus. Skyde įkomponuoto erelio krūtinėje pavaizduotas keturių dalių Kristupo Radvilos Perkūno herbas – Trys Ragai, Valtis, Bokštai ir Avinas. Dangtyje išgraviruotas toks pat herbas, ilgas epitafinis įrašas ir iš antikinės poezijos perimto dialogo forma parašytas 16 eilučių eilėraštis „Dialogus Hospitis et Musae“ („Svetimšalio pokalbis su Mūza“), kurį sukūrė poetas Samuelis Risinskis:
PERPETVITATI
INCLYTI ET PRAESTANTISS/IMI/ SACR/I/ ROM/ANI/
IMP/ERII/ PRINCIPI/S/ CHRISTOPHORI RADZIVILII
DVCIS BIRZARVM ET DVBINCORVM
PALATINI VILNEN/SIS/ EXERCITVVMIN MDL
PRAEFECTI GENERALIS ETC. QVI POSTQVAM
IN AVLA SPLENDIDE ET CVM DIGNITATE QVA INCI
SOR ET POCILLATOR VIR SALVS ESSET
IN REPVB/LICA/
HONORES AMPLISSIMOS QVA VICE CANCEL
LARIVS CASTELLANVS ET PALATINVS GESSIS/S/ET
IN BELLO
HOSTES QVA CAMPIDUCTOR PRIMVM POST IMPERA
TOR MOSCHOS QVIDEM SEDIBVS PROPRIIS VNA CVM MAGNO IPSORVM DVCE INTREPIDE PEPVLISSET ATQVE
EOS PRO MAGNA PARTE LIVONIAE ERECTA STRENVE REPRESSISSET PROFLIGASSET
DOMINI SVAE
DITIONIS PRVDENTISSIME ACIVSTISSIME QVA
PATER FAMILIAS ADMINISTRASSET
OVADRVPLICI CONIVGIO FELIX
TRIVM VXORVM SVPERSTETVM PARENS
IVSTVS FORTIS PATIENS
MISERICORS SINCERVS AFFABILIS
SEX ET QVINQVAGINTA
EXACTIS AETATIS SVAE ANNIS
TANDEM
HOC IN MONVMENTO
OVIEVIT
[Herbas]
DIALOGVS HOSPITIS ET MVSAE
H. DIC MIHI MVSA QVIBVS DECORATVS MORIBVS HEROS ET QVIBVS INSTRVCTVS DOTIBVS ISTE FVIT
M. ASPICE QVADRIFIDVM VOLITANTI IN PECTORE STEMMA QVALIBVS INVENIES FVLSERIT ILLE NOTIS
H. CVRSESE IMPRIMIS OBIECTAT BUCCINA TRIPLEX
M. NOTA DOMI ET BELLI BVCCINA BINA FVIT
EXTREMAM SENSIT DVRIS ECCLESIA REBVS
TERRVIT HAECTERNOS BVCINA TERNA VIROS
H. CVR RATIS IMMENSIS HVCILLVC FLVCTVAT VNDIS
M. NVTANTEM PATRIAM FLECTERE DOCTVS ERAT
H. MAENIBVS IN CELSIS CVR CELSAE DICITO TVRRES
M. SVMMVS ERAT GENTIS MVRVS APEXQVE SVAE
H. OVARE EXPERS ANIMAL FELLIS SVB NAVE MORATVR
M. CANDIDVS ET PATIENS SEMPER VTAGNVS ERAT
H. CVR AQVILA HAEC SECVM PRAECELSA IN NVBILA PORTAT
M. VT VENERE POLO SIC REDIERE POLVM.
Po tekstu išgraviruota manieristinė ornamentinė vinjetė. Įrašai dangčio kraštuose:
MORTVVS XX NOVEMB/RIS/AN [NO] MD.C.III | CONDITA SI VIRTVS POSSET ET IPSA MORI | SEPVLTVS VIII APRIU/IS/ AN/NO/ MDC IV | DVX RADIVIL IACET HIC VIRTVS SIMVL ALMA VI/XI/SSET.
PERPETVITATI
INCLYTI ET PRAESTANTISS/IMI/ SACR/I/ ROM/ANI/
IMP/ERII/ PRINCIPI/S/ CHRISTOPHORI RADZIVILII
DVCIS BIRZARVM ET DVBINCORVM
PALATINI VILNEN/SIS/ EXERCITVVMIN MDL
PRAEFECTI GENERALIS ETC. QVI POSTQVAM
IN AVLA SPLENDIDE ET CVM DIGNITATE QVA INCI
SOR ET POCILLATOR VIR SALVS ESSET
IN REPVB/LICA/
HONORES AMPLISSIMOS QVA VICE CANCEL
LARIVS CASTELLANVS ET PALATINVS GESSIS/S/ET
IN BELLO
HOSTES QVA CAMPIDUCTOR PRIMVM POST IMPERA
TOR MOSCHOS QVIDEM SEDIBVS PROPRIIS VNA CVM MAGNO IPSORVM DVCE INTREPIDE PEPVLISSET ATQVE
EOS PRO MAGNA PARTE LIVONIAE ERECTA STRENVE REPRESSISSET PROFLIGASSET
DOMINI SVAE
DITIONIS PRVDENTISSIME ACIVSTISSIME QVA
PATER FAMILIAS ADMINISTRASSET
OVADRVPLICI CONIVGIO FELIX
TRIVM VXORVM SVPERSTETVM PARENS
IVSTVS FORTIS PATIENS
MISERICORS SINCERVS AFFABILIS
SEX ET QVINQVAGINTA
EXACTIS AETATIS SVAE ANNIS
TANDEM
HOC IN MONVMENTO
OVIEVIT
[Herbas]
DIALOGVS HOSPITIS ET MVSAE
H. DIC MIHI MVSA QVIBVS DECORATVS MORIBVS HEROS ET QVIBVS INSTRVCTVS DOTIBVS ISTE FVIT
M. ASPICE QVADRIFIDVM VOLITANTI IN PECTORE STEMMA QVALIBVS INVENIES FVLSERIT ILLE NOTIS
H. CVRSESE IMPRIMIS OBIECTAT BUCCINA TRIPLEX
M. NOTA DOMI ET BELLI BVCCINA BINA FVIT
EXTREMAM SENSIT DVRIS ECCLESIA REBVS
TERRVIT HAECTERNOS BVCINA TERNA VIROS
H. CVR RATIS IMMENSIS HVCILLVC FLVCTVAT VNDIS
M. NVTANTEM PATRIAM FLECTERE DOCTVS ERAT
H. MAENIBVS IN CELSIS CVR CELSAE DICITO TVRRES
M. SVMMVS ERAT GENTIS MVRVS APEXQVE SVAE
H. OVARE EXPERS ANIMAL FELLIS SVB NAVE MORATVR
M. CANDIDVS ET PATIENS SEMPER VTAGNVS ERAT
H. CVR AQVILA HAEC SECVM PRAECELSA IN NVBILA PORTAT
M. VT VENERE POLO SIC REDIERE POLVM.
Po tekstu išgraviruota manieristinė ornamentinė vinjetė. Įrašai dangčio kraštuose:
MORTVVS XX NOVEMB/RIS/AN [NO] MD.C.III | CONDITA SI VIRTVS POSSET ET IPSA MORI | SEPVLTVS VIII APRIU/IS/ AN/NO/ MDC IV | DVX RADIVIL IACET HIC VIRTVS SIMVL ALMA VI/XI/SSET.
Intresting info
XVI a. II p. – XVII a. įsigalėjo puošnių alavinių sarkofagų mada, išplėtota daugelyje vidurio ir Šiaurės Europos šalių. Sukurti tokį kūrinį reikėjo kelių specialybių amatininkų pastangų. Detalių modelius gamino skulptoriai ir auksakaliai, o alavo meistrai išliedavo ir surinkdavo gaminį. Kėdainių evangelikų reformatų bažnyčioje, vienoje iš kriptų, saugomi 6 sarkofagai. Jie yra seniausi Lietuvoje išlikę šios rūšies meno kūriniai. Vieno iš jų, vėlyviausio, skirto Jonušui Radvilai, spėjamas autorius yra vokiečių auksakalio, kūrusio Lenkijoje, Jono Kristijono Bierpfafo [Johann Christian Bierpfaff] dirbtuvės. Tai amatininkas, pas kurį darbus užsakinėjo karališkoji šeima ir įtakingiausios valstybės giminės. Kitų sarkofagų autorystė yra nežinoma, jie beveik neturi išlikusių analogų Europoje. Kūrinių forma ir dekoras byloja, kad jie pagaminti tam pačiam užsakovui kažkokioje vienoje dirbtuvėje, tačiau pagal skirtingus projektus. Darant vėlesniuosius, buvo atsižvelgta į ankstesniųjų projektus, o plastinėms detalėms išlieti net naudoti tie patys modeliai. Matyt, užsakovo siekta, kad šeimyninę kriptą sudarytų stilistiškai vieningas sarkofagų rinkinys.
Eksponuojamas sarkofagas yra seniausias iš kriptoje saugomų Radvilų relikvijų. Jo forma yra bendra XVI a. pab.–XVII a. I trečdalyje Europoje paplitusioms ir sietina su vėlyvojo Renesanso ir ankstyvojo baroko epocha. Formos ir tektonikos požiūriu šis sarkofagas dar priskirtinas Renesanso epochai. Jis skirtas kunigaikščiui Kristupui Radvilai Perkūnui (1547–1603) – LDK didikui, Abiejų Tautų Respublikos valstybės ir karinis veikėjui. Šiame sarkofage 1604 m. balandžio 8 d. jis buvo palaidotas Vyžuonų evangelikų reformatų bažnyčios kriptoje. Į Kėdainius daugelis sarkofagų tikriausiai buvo pervežta apie 1656 m., vykstant karui su Maskvos kariuomene.
Eksponuojamas sarkofagas yra seniausias iš kriptoje saugomų Radvilų relikvijų. Jo forma yra bendra XVI a. pab.–XVII a. I trečdalyje Europoje paplitusioms ir sietina su vėlyvojo Renesanso ir ankstyvojo baroko epocha. Formos ir tektonikos požiūriu šis sarkofagas dar priskirtinas Renesanso epochai. Jis skirtas kunigaikščiui Kristupui Radvilai Perkūnui (1547–1603) – LDK didikui, Abiejų Tautų Respublikos valstybės ir karinis veikėjui. Šiame sarkofage 1604 m. balandžio 8 d. jis buvo palaidotas Vyžuonų evangelikų reformatų bažnyčios kriptoje. Į Kėdainius daugelis sarkofagų tikriausiai buvo pervežta apie 1656 m., vykstant karui su Maskvos kariuomene.
Available on exposure | Taip |
Collection | Evangelikų reformatų bažnyčios kriptos sarkofagai |