Medinė verpstė buvo pagrindinis verpimo įrankis iki XVIII a. – XIX a. pradžios, nors tuo metu ją sparčiai stūmė daug anksčiau atsiradęs
verpimoratelis. Verpalus ant rato sukantis prietaisas aprašomas jau XI a. arabų šaltiniuose, panašiu metu jis paplito Kinijoje ir Indijoje. Nors jis buvo žinomas ir Europoje,
Saksonijos rato vardu pradėjo po truputį populiarėti tik po
pakojos patobulinimų XVI a. pirmoje pusėje.
Ratelis (
ratinis,
vindas, žemaitiškai –
kalvarats) pradėjo plisti ir Lietuvoje, pirmiausia dvaruose, tiktai sunku nustatyti, kada jis pasirodė mūsų krašte. Rytprūsių lietuviai, kaip nurodo K. Donelaitis,
rateliu verpė XVIII a. pirmoje pusėje. Žemaitijoje šis prietaisas verpstes buvo galutinai išstūmęs jau XIX a. viduryje. M. Valančius rašė, kad „
mūsų gadynės žemaičių motriškos dideliai yra naguotos, verpia plonai linus ir vilnas su kalvaratais. Verpsčių nė žinoti nežino“ [1]. Rytų ir Pietryčių Lietuvoje verpimo technologija gerokai atsiliko. Iš Vidurio Lietuvos šiaurinės dalies ir Žemaitijos iki ten
rateliai keliavo beveik porą šimtmečių ir paplito tik pačioje XIX a. pab.–XX a. pr. Ir jų forma dažnai skyrėsi nuo
gulsčiojo žemaitiško kalvarato – ten plito statieji
rateliai. Pastarųjų formą tikriausiai įtakojo rytinių slavų naudojamas prietaisas. Didesnę slavizacijos įtaką įvairiais laikais patyrusios apylinkės labiau naudojo statųjį
ratelį. Stačiųjų ratas yra dažniausiai didelio skersmens – apie 510-610 mm.
Verpimo ratelio dydis turėjo įtakos verpėjos darbo našumui.
Ratelį su mažu ratu reikia minti tankiau, jis mažesnis, greičiau sukasi. Didesnį ratą reikia minti rečiau, todėl verpėjos koja ne taip pavargsta, bet jis sunkesnis. Didelio rato
ratelis, verpėjų nuomone, geriau traukia ir įsuka siūlą. Juo naudodavosi verpėjos, kurioms šis darbas buvo kasdienis amatas – jo nereikia dažnai minti, varginant koją [2].
Verpimas buvo sezoninis buities darbas, kurį privalėjo mokėti kiekviena moteris. Tačiau dėl didžiulės verpalų paklausos jis egzistavo ir kaip papildomas verslas ar savarankiškas amatas. Iki XX a. vidurio juom dažniausiai užsiimdavo senyvo amžiaus moterys, turėjusios puikius amato įgūdžius ir gyvenusios miestelių centruose (arba kampininkės, „ėjusios per žmones“).
Muziejaus fonduose saugomi du statieji
rateliai. Pirmasis, dideliu ratu, 1930 m. Milžemių km. padarytas meistro P. Macionio. (
Gek 8097). Eksponuojamas
ratelis, perduotas kėdainiečio Arūno Kairio, pagamintas XIX a. pabaigoje. Jo forma nėra būdinga Kėdainių regionui. Jo dydis ir rato skersmuo neįprastai maži būtent rato didumu pasižyminčiu stačių
ratelių tipui. Sprendžiant pagal geležinių jungčių kokybę, akivaizdu, kad tai manufaktūrinis importas. Identiški miniatiūriniai rateliai su apvaliu krėslu fiksuojami 1870 m. Elzase (dab. Prancūzija) darytose
nuotraukose. Galima spėti, kad šis
ratelis iš Vakarų atkeliavo per Biržų kraštą, su kurio protestantiška bendruomene Kėdainiai porą šimtmečių turėjo labai glaudžius ryšius.
[1] DUNDULIENĖ, Pranė. Lietuvos etnologija, Vilnius, 1991, p. 125.
[2] ČEPAITIENĖ A. Verpimas Lietuvoje, 2001, p. 107-108.
Available on exposure |
Ne |
Collection |
Ne |