Name | Krūze, krūze, ąsotis, jug, збан |
Author | Polikarps Čerņavskis (1923–1997) |
Year of establishment | 1977. g. |
Place of establishment | Viļāni |
Description
P. Čerņavskis dzimis Rēzeknes apriņķa Silajāņu pagasta Jurīšu sādžā (tag. Rēzeknes nov.). Pirmo reizi jaunietis podnieka ripu ieraudzījis keramiķu Riuču ģimenē, pie kuriem vasarās ganījis lopus. Pusaudža gados piepelnījies pie apkārtnes podniekiem, ar kājām mīcot mālus. Pirmās iemaņas māla veidošanā apguvis pie keramiķa Aloiza Babra viņa darbnīcā.
Pirmā darbu izstāde notikusi 1942. g. kopā ar keramiķi Staņislavu Vilcānu. Pēc 2. pasaules kara, lai nebūtu jāstājas kolhozā, ar kolhozu noslēdzis līgumu un keramiku nodevis kolhozam. 1959. g. keramiķis uzņemts Latvijas Mākslinieku savienībā, 1983. g. pārcēlies uz Preiļiem, kur izveidojis savu keramikas kopu, amata prasmes tālāk nododot dēlam Jāzepam, znotam Jāzepam Caicam, krustdēlam Aleksandram Rečam. No Čerņavska mācījušies daudzi Latgales keramiķi – Valdis Pauliņš, Evalds Vasilevskis.
LKM keramikas kolekcijā pārstāvēts plašs meistara darbu klāsts, kas uzrāda keramiķa radošos meklējumus un sasniegumus podniecības jomā.
Alus krūze, vēderaina, ar lentveida osu. Rotāta ar virpas svītrām kakla daļā un skrāpētu grafisku rotājumu („saulīti”) abās pusēs sānos. Glazūra uz baltmāla toņa – zaļa, lāsumaina.
Pirmā darbu izstāde notikusi 1942. g. kopā ar keramiķi Staņislavu Vilcānu. Pēc 2. pasaules kara, lai nebūtu jāstājas kolhozā, ar kolhozu noslēdzis līgumu un keramiku nodevis kolhozam. 1959. g. keramiķis uzņemts Latvijas Mākslinieku savienībā, 1983. g. pārcēlies uz Preiļiem, kur izveidojis savu keramikas kopu, amata prasmes tālāk nododot dēlam Jāzepam, znotam Jāzepam Caicam, krustdēlam Aleksandram Rečam. No Čerņavska mācījušies daudzi Latgales keramiķi – Valdis Pauliņš, Evalds Vasilevskis.
LKM keramikas kolekcijā pārstāvēts plašs meistara darbu klāsts, kas uzrāda keramiķa radošos meklējumus un sasniegumus podniecības jomā.
Alus krūze, vēderaina, ar lentveida osu. Rotāta ar virpas svītrām kakla daļā un skrāpētu grafisku rotājumu („saulīti”) abās pusēs sānos. Glazūra uz baltmāla toņa – zaļa, lāsumaina.
Intresting info
Latgales kultūrvēstures muzeja krājumā ienākuši izcili P. Čerņavska keramikas paraugi, kuros uzskatāmi parādās virtuozitāte vairāku toņu glazūru lietojumā, formu dažādībā un dažādi stilistiskie meklējumi, izkopjot individuālo rokrakstu.
Available on exposure | Nē |
Collection | Latgales keramika |