Name | Vāze, vaze, vaza, vase, ваза |
Author | Polikarps Čerņavskis (1923–1997) |
Year of establishment | 1983. g. |
Place of establishment | Preiļi |
Description
P. Čerņavskis dzimis Rēzeknes apriņķa Silajāņu pagasta Jurīšu sādžā (tag. Rēzeknes nov.). Pirmo reizi jaunietis podnieka ripu ieraudzījis keramiķu Riuču ģimenē, pie kuriem vasarā ganījis lopus. Pusaudža gados viņš piepelnījies pie apkārtnes podniekiem, ar kājām mīcot mālus. Pirmās iemaņas māla veidošanā apguvis pie keramiķa Aloiza Babra darbnīcā.
Pirmā darbu izstāde notikusi 1942. g. kopā ar podnieku Staņislavu Vilcānu. Pēc 2. pasaules kara, lai nebūtu jāstājas kolhozā, keramiķis noslēdzis ar kolhozu līgumu un keramiku nodevis kolhozam.
1959. g. meistars uzņemts Latvijas Mākslinieku savienībā. 1983. g. P. Čerņavskis pārcēlies uz Preiļiem, kur izveidojis savu keramikas kopu, amata prasmes tālāk nododot dēlam Jāzepam, znotam Jāzepam Caicam, krustdēlam Aleksandram Rečam u. c. No P. Čerņavska mācījušies daudzi Latgales keramiķi – Valdis Pauliņš, Evalds Vasilevskis.
Šī vāze tapusi Preiļu periodā, kad noteicošā loma bija dekoratīvajām ievirzēm.
Vāze ar osām, kas turpinās no pleciem līdz pat augšmalai. Rotāta ar iespiestu bedrīšu joslām, skrāpētu „cilpveida” līkloci, glazūra pelēka uz baltmāla toņa, kas rotājuma vietā izteiktāks. Iekšpuse glazēta zaļganpelēka.
Pirmā darbu izstāde notikusi 1942. g. kopā ar podnieku Staņislavu Vilcānu. Pēc 2. pasaules kara, lai nebūtu jāstājas kolhozā, keramiķis noslēdzis ar kolhozu līgumu un keramiku nodevis kolhozam.
1959. g. meistars uzņemts Latvijas Mākslinieku savienībā. 1983. g. P. Čerņavskis pārcēlies uz Preiļiem, kur izveidojis savu keramikas kopu, amata prasmes tālāk nododot dēlam Jāzepam, znotam Jāzepam Caicam, krustdēlam Aleksandram Rečam u. c. No P. Čerņavska mācījušies daudzi Latgales keramiķi – Valdis Pauliņš, Evalds Vasilevskis.
Šī vāze tapusi Preiļu periodā, kad noteicošā loma bija dekoratīvajām ievirzēm.
Vāze ar osām, kas turpinās no pleciem līdz pat augšmalai. Rotāta ar iespiestu bedrīšu joslām, skrāpētu „cilpveida” līkloci, glazūra pelēka uz baltmāla toņa, kas rotājuma vietā izteiktāks. Iekšpuse glazēta zaļganpelēka.
Intresting info
Čerņavskis ir kolorists ar saulaini lirisku dominanti. Viņam patīk polihromija – silto un auksto, piesātināto un pastelīgi vieglo toņu pretmeti. Viņš jūt krāsu attiecības – vieglās pastelīgās, to pārejas un arī asos kontrasta pretnostādījumus.
Pujāts J. Latgales keramika. Rēzekne: LKCI, 2002, 150.
Pujāts J. Latgales keramika. Rēzekne: LKCI, 2002, 150.
Available on exposure | Nē |
Collection | Latgales keramika |