Name | Vāze, vaze, vaza, vase, ваза |
Author | Polikarps Čerņavskis (1923–1997) |
Year of establishment | 1977. g. |
Place of establishment | Rēzeknes raj., Gailīšu c. p., Babru s. (tag. Rēzeknes nov.) |
Description
P. Čerņavskis dzimis Rēzeknes apriņķa Silajāņu pagasta Jurīšu sādžā (tag. Rēzeknes nov.). Pirmo reizi jaunietis podnieka ripu ieraudzījis keramiķu Riuču ģimenē, pie kuriem vasarās ganījis lopus. Pusaudža gados piepelnījies pie apkārtnes podniekiem, ar kājām mīcot mālus. Pirmās iemaņas māla veidošanā apguvis pie keramiķa Aloiza Babra viņa darbnīcā.
Pirmā darbu izstāde notikusi 1942. g. kopā ar keramiķi Staņislavu Vilcānu. Pēc 2. pasaules kara, lai nebūtu jāstājas kolhozā, ar kolhozu noslēdzis līgumu un keramiku nodevis kolhozam. 1959. g. keramiķis uzņemts Latvijas Mākslinieku savienībā, 1983. g. pārcēlies uz Preiļiem, kur izveidojis savu keramikas kopu, amata prasmes tālāk nododot dēlam Jāzepam, znotam Jāzepam Caicam, krustdēlam Aleksandram Rečam. No Čerņavska mācījušies daudzi Latgales keramiķi – Valdis Pauliņš, Evalds Vasilevskis.
LKM keramikas kolekcijā ir plašs Čerņavska darbu klāsts, šī vāze ir viens no dekoratīvās keramikas paraugiem.
Dekoratīva vāze ar osām, stipri sašaurinātu vidusdaļu, dekorēta ar 6 plastiskā līkloča joslām, glazēta uz baltmāla toņa dzeltena ar brūnganas glazūras uzsmidzinājumu, augšdaļā un vidusdaļā sūnu zaļas glazūras joslas.
Pirmā darbu izstāde notikusi 1942. g. kopā ar keramiķi Staņislavu Vilcānu. Pēc 2. pasaules kara, lai nebūtu jāstājas kolhozā, ar kolhozu noslēdzis līgumu un keramiku nodevis kolhozam. 1959. g. keramiķis uzņemts Latvijas Mākslinieku savienībā, 1983. g. pārcēlies uz Preiļiem, kur izveidojis savu keramikas kopu, amata prasmes tālāk nododot dēlam Jāzepam, znotam Jāzepam Caicam, krustdēlam Aleksandram Rečam. No Čerņavska mācījušies daudzi Latgales keramiķi – Valdis Pauliņš, Evalds Vasilevskis.
LKM keramikas kolekcijā ir plašs Čerņavska darbu klāsts, šī vāze ir viens no dekoratīvās keramikas paraugiem.
Dekoratīva vāze ar osām, stipri sašaurinātu vidusdaļu, dekorēta ar 6 plastiskā līkloča joslām, glazēta uz baltmāla toņa dzeltena ar brūnganas glazūras uzsmidzinājumu, augšdaļā un vidusdaļā sūnu zaļas glazūras joslas.
Intresting info
P. Čerņavskis bija viens no tiem meistariem, kam J. Pujāts pārmeta nepārdomātu dekoratīvo elementu izmantošanu keramikas trauka kompozīcijā. Meistars aizrādījumus uzklausīja un centās kļūdas novērst.
Available on exposure | Nē |
Collection | Latgales keramika |