Name | Vāze, vaze, vaza, vase, ваза |
Author | Polikarps Čerņavskis (1923–1997) |
Year of establishment | 1980. g. |
Place of establishment | Rēzeknes raj., Gailīšu c. p., Babru s. (tag. Rēzeknes nov.) |
Description
P. Čerņavskis dzimis Rēzeknes apriņķa Silajāņu pagasta Jurīšu sādžā (tag. Rēzeknes nov.). Pirmo reizi jaunietis podnieka ripu ieraudzījis keramiķu Riuču ģimenē, pie kuriem vasarās ganījis lopus. Pusaudža gados piepelnījies pie apkārtnes podniekiem, ar kājām mīcot mālus. Pirmās iemaņas māla veidošanā apguvis pie keramiķa Aloiza Babra viņa darbnīcā.
Pirmā darbu izstāde notikusi 1942. g. kopā ar keramiķi Staņislavu Vilcānu. Pēc 2. pasaules kara, lai nebūtu jāstājas kolhozā, ar kolhozu noslēdzis līgumu un keramiku nodevis kolhozam. 1959. g. keramiķis uzņemts Latvijas Mākslinieku savienībā, 1983. g. pārcēlies uz Preiļiem, kur izveidojis savu keramikas kopu, amata prasmes tālāk nododot dēlam Jāzepam, znotam Jāzepam Caicam, krustdēlam Aleksandram Rečam. No Čerņavska mācījušies daudzi Latgales keramiķi – Valdis Pauliņš, Evalds Vasilevskis.
Vāze ar osām un iežmaugu vidusdaļā, trim plastiskā līkloča joslām uz uzbiezinājuma, skrāpētu „saulītes” ornamentu. Glazūra augšdaļā tumši dzeltena ar notecējumiem, apakšdaļā glazēta caurspīdīga uz baltmāla, iekšpusē glazūra pelēkzaļa.
Pirmā darbu izstāde notikusi 1942. g. kopā ar keramiķi Staņislavu Vilcānu. Pēc 2. pasaules kara, lai nebūtu jāstājas kolhozā, ar kolhozu noslēdzis līgumu un keramiku nodevis kolhozam. 1959. g. keramiķis uzņemts Latvijas Mākslinieku savienībā, 1983. g. pārcēlies uz Preiļiem, kur izveidojis savu keramikas kopu, amata prasmes tālāk nododot dēlam Jāzepam, znotam Jāzepam Caicam, krustdēlam Aleksandram Rečam. No Čerņavska mācījušies daudzi Latgales keramiķi – Valdis Pauliņš, Evalds Vasilevskis.
Vāze ar osām un iežmaugu vidusdaļā, trim plastiskā līkloča joslām uz uzbiezinājuma, skrāpētu „saulītes” ornamentu. Glazūra augšdaļā tumši dzeltena ar notecējumiem, apakšdaļā glazēta caurspīdīga uz baltmāla, iekšpusē glazūra pelēkzaļa.
Intresting info
Ikvienam atsevišķam māla trauka apstrādes posmam – virpošanai, švammēšanai, rotāšanai, glazēšanai ir svarīga loma kvalitatīva keramikas izstrādājuma iegūšanā, katrs atsevišķais darbs ir jāveic noteiktā laikā un ar lielu rūpību. Tomēr visus darbus pabeidz uguns ceplī – darbus apdedzinot. Rezultātā glazūru saspēle pārsteidz, liek brīnīties, apjūsmot keramikas darbu, kas izcelts no cepļa.
Available on exposure | Nē |
Collection | Latgales keramika |