Name | Vāze, vaze, vaza, vase, ваза |
Author | Polikarps Čerņavskis (1923–1997) |
Year of establishment | 1977. g. |
Place of establishment | Viļāni |
Description
P. Čerņavskis dzimis Rēzeknes apriņķa Silajāņu pagasta Jurīšu sādžā (tag. Rēzeknes nov.). Pirmo reizi jaunietis podnieka ripu ieraudzījis keramiķu Riuču ģimenē, pie kuriem vasarās ganījis lopus. Pusaudža gados piepelnījies pie apkārtnes podniekiem, ar kājām mīcot mālus. Pirmās iemaņas māla veidošanā apguvis pie keramiķa Aloiza Babra viņa darbnīcā.
Pirmā darbu izstāde notikusi 1942. g. kopā ar keramiķi Staņislavu Vilcānu. Pēc 2. pasaules kara, lai nebūtu jāstājas kolhozā, ar kolhozu noslēdzis līgumu un keramiku nodevis kolhozam. 1959. g. keramiķis uzņemts Latvijas Mākslinieku savienībā, 1983. g. pārcēlies uz Preiļiem, kur izveidojis savu keramikas kopu, amata prasmes tālāk nododot dēlam Jāzepam, znotam Jāzepam Caicam, krustdēlam Aleksandram Rečam. No Čerņavska mācījušies daudzi Latgales keramiķi – Valdis Pauliņš, Evalds Vasilevskis.
LKM keramikas krājumā ir vairāk nekā 50 meistara trauku, kas ļauj salīdzināt un vērtēt tos autora izaugsmes kontekstā.
Vāze ar zalkšveida osām un paplašinātu apakšdaļu, kakla daļā un uz paplatinājuma plastiskā līkloča joslas, gar augšmalu iespiestu bedrīšu josla, kakla daļā virpas svītru joslas, vidusdaļā abās pusēs gravētas saulītes. Glazūra uz baltmāla toņa sūnu zaļa ar dzeltenu.
Pirmā darbu izstāde notikusi 1942. g. kopā ar keramiķi Staņislavu Vilcānu. Pēc 2. pasaules kara, lai nebūtu jāstājas kolhozā, ar kolhozu noslēdzis līgumu un keramiku nodevis kolhozam. 1959. g. keramiķis uzņemts Latvijas Mākslinieku savienībā, 1983. g. pārcēlies uz Preiļiem, kur izveidojis savu keramikas kopu, amata prasmes tālāk nododot dēlam Jāzepam, znotam Jāzepam Caicam, krustdēlam Aleksandram Rečam. No Čerņavska mācījušies daudzi Latgales keramiķi – Valdis Pauliņš, Evalds Vasilevskis.
LKM keramikas krājumā ir vairāk nekā 50 meistara trauku, kas ļauj salīdzināt un vērtēt tos autora izaugsmes kontekstā.
Vāze ar zalkšveida osām un paplašinātu apakšdaļu, kakla daļā un uz paplatinājuma plastiskā līkloča joslas, gar augšmalu iespiestu bedrīšu josla, kakla daļā virpas svītru joslas, vidusdaļā abās pusēs gravētas saulītes. Glazūra uz baltmāla toņa sūnu zaļa ar dzeltenu.
Intresting info
Sākotnēji keramiķi glazēja darbus ar viena toņa glazūru, vairākas glazūras viena trauka glazēšanā sāka izmantot pamazām, uzkrājot profesionālo pieredzi un prasmes. Tas vērojams arī P. Čerņavska daiļradē.
Available on exposure | Nē |
Collection | Latgales keramika |