Name | Vāze, vaze, vaza, vase, ваза |
Author | Polikarps Čerņavskis (1923–1997) |
Year of establishment | 1983. g. |
Place of establishment | Preiļi |
Description
P. Čerņavskis dzimis Rēzeknes apriņķa Silajāņu pagasta Jurīšu sādžā (tag. Rēzeknes nov.). Pirmo reizi jaunietis podnieka ripu ieraudzījis keramiķu Riuču ģimenē, pie kuriem vasarās ganījis lopus. Pusaudža gados piepelnījies pie apkārtnes podniekiem, ar kājām mīcot mālus. Pirmās iemaņas māla veidošanā apguvis pie keramiķa Aloiza Babra viņa darbnīcā.
Pirmā darbu izstāde notikusi 1942. g. kopā ar keramiķi Staņislavu Vilcānu. Pēc 2. pasaules kara, lai nebūtu jāstājas kolhozā, ar kolhozu noslēdzis līgumu un keramiku nodevis kolhozam.1959. g. keramiķis uzņemts Latvijas Mākslinieku savienībā, 1983. g. pārcēlies uz Preiļiem, kur izveidojis savu keramikas kopu, amata prasmes tālāk nododot dēlam Jāzepam, znotam Jāzepam Caicam, krustdēlam Aleksandram Rečam. No Čerņavska mācījušies daudzi Latgales keramiķi – Valdis Pauliņš, Evalds Vasilevskis u. c.
LKM keramikas kolekcijā ir daudz meistara trauku. Tie parāda keramiķa sasniegumus, formu un glazūru toņu, tehnisko paņēmienu meklējumus.
Vāze, grīdas vāze ar osām, vēderaina, ar plastisko līkloci augšmalā. Rotāta ar iespiesta līkloča un bedrīšu joslām plecu daļā. Glazūra koši brūna uz baltmāla „mēļu” aplējuma.
Pirmā darbu izstāde notikusi 1942. g. kopā ar keramiķi Staņislavu Vilcānu. Pēc 2. pasaules kara, lai nebūtu jāstājas kolhozā, ar kolhozu noslēdzis līgumu un keramiku nodevis kolhozam.1959. g. keramiķis uzņemts Latvijas Mākslinieku savienībā, 1983. g. pārcēlies uz Preiļiem, kur izveidojis savu keramikas kopu, amata prasmes tālāk nododot dēlam Jāzepam, znotam Jāzepam Caicam, krustdēlam Aleksandram Rečam. No Čerņavska mācījušies daudzi Latgales keramiķi – Valdis Pauliņš, Evalds Vasilevskis u. c.
LKM keramikas kolekcijā ir daudz meistara trauku. Tie parāda keramiķa sasniegumus, formu un glazūru toņu, tehnisko paņēmienu meklējumus.
Vāze, grīdas vāze ar osām, vēderaina, ar plastisko līkloci augšmalā. Rotāta ar iespiesta līkloča un bedrīšu joslām plecu daļā. Glazūra koši brūna uz baltmāla „mēļu” aplējuma.
Intresting info
Ne tikai mūsdienās, bet arī P. Čerņavska darbības laikā konkurence uzspiež augstas kvalitātes prasības kā amata meistarības jomā, tā arī mākslinieciskajā izdomā. Piedāvājums tālu pārsniedz vietējo pieprasījumu. Podniekam jāsaasina uzmanība, lai podus darinātu ne tikai lētākus, bet arī – galvenais – skaistākus, interesantākus formā, rotājumā, ziedošākus glazūrā.
Pujāts J. Latgales keramika. Rēzekne: LKCI, 2002, 62.
Pujāts J. Latgales keramika. Rēzekne: LKCI, 2002, 62.
Available on exposure | Nē |
Collection | Latgales keramika |