Name | Svečturis, svečturs, žvakidė, candlestick, падсвечнік |
Author | Polikarps Vilcāns (1894–1969) |
Year of establishment | 1968. g. |
Place of establishment | Silajāņi |
Description
Polikarps Vilcāns dzimis Silajāņu pagasta Dūbu sādžā. Podnieka amata prasmes apguvis pie tēva – Joahima, kurš bijis viens no labākajiem sādžas podniekiem. Vilcānu dzimta 3 paaudžu laikā devusi 28 podniecības meistarus. Pirmo patstāvīgo cepli topošais podnieks izkurinājis 16 gadu vecumā. Pēc Lielās Oktobra Sociālistiskās revolūcijas P. Vilcāns piedalījies cīņās Kolčaka frontē. Bijis precējies ar podnieku Riuču māsu Paulīni. No 1936. g. meistars sācis piedalīties izstādēs. Keramiķis darinājis pieprasītus saimniecības traukus, viens no pirmajiem uzsācis virpot liela izmēra traukus. 1937. g. – Parīzē Starptautiskās mākslas un tehnikas izstādē – saņēmis zelta medaļu un diplomu, 1938. g. Starptautiskajā amatniecības izstādē Berlīnē P. Vilcānam piešķirts goda diploms. Jau 1957. g. podnieks uzņemts Latvijas Mākslinieku savienībā. Meistars darbojies keramikas tehnoloģisko procesu uzlabošanā, izkopis grafiskā ornamenta izpildījumu. LKM keramikas kolekcijā ir vairāki Polikarpa Vilcāna vienžubura svečturi, sākotnēji, šķiet, formās gandrīz līdzīgi, tomēr atšķiras grafiskais ornaments uz to pamatnes.
Svečturis vienai svecei, konusveida, bez osām, ar apmali vaska uztveršanai (vainadziņu), augšējā daļa profilēta. Glazūra tumši zaļa uz baltmāla toņa. Rotāts ar skrāpētu jumtiņu joslu, lejas daļā baltmālā ievilktas līkloču joslas.
Svečturis vienai svecei, konusveida, bez osām, ar apmali vaska uztveršanai (vainadziņu), augšējā daļa profilēta. Glazūra tumši zaļa uz baltmāla toņa. Rotāts ar skrāpētu jumtiņu joslu, lejas daļā baltmālā ievilktas līkloču joslas.
Intresting info
Svečturu darināšanā podnieki allaž ielāgoja, ka svarīga ir ne tikai formas izjūta, autora individuālās iegribas, bet arī praktiskais pielietojums – lai būtu ērti saņemt, lai parafīns nepilētu uz galda vai citas virsmas, lai tajos varētu ievietot dažāda izmēra sveces. Pieaugot dekoratīvajām tendencēm keramikas darināšanā, dažkārt priekšmeta lietišķās īpašības atvirzījās otrajā plānā.
Available on exposure | Nē |
Collection | Latgales keramika |