Name | Troks voi nu Rogovkys; Traks vai no Rogovkas; Patrakėlis ar iš Rogovkos; Crazy or from Rogovka, Вар’ят або з Рагоўкі |
Author | Sandra Ūdre |
Year of establishment | „Latgales lingvoteritoriālā vārdnīca”, 2012 |
Place of establishment | Rēzeknes Augstskola |
Description
Troks voi nu Rogovkys (arī i troks, i nu Rogovkys) – vispopulārākais latgalīšu teiciens, ar ko apsauc: 1. Revolucionāru ideju īstenotājus. 2. Romantiskus maksimālistus. 3. Dedzīgus dzimtās vietas patriotus.
Pirmais ar troks voi nu Rogovkys titulētais P. Miglinīks apbrīnu izpelnījies gan no aizstāvēto zemnīku, gan barona Modesta Rozenšilda-Paulina un varas atbalstītāju puses. Pati doma iesūdzēt tiesā un juridiskiem argumentiem uzvarēt muižkungu 19. gs. Latgolā ir neredzēta uzdrošināšanās. Rogovkā un tās apkārtnē šo notikumu stāsta no paaudzes paaudzē un priecājas, ja kāds izpelnās uzslavu troks voi nu Rogovkys.
Populārākais rogovkietis O. Kūkuojs pats pierādījis atbilstību troks voi nu Rogovkys dzīvojot, radot, ziedojoties, slavenā novadnieka P. Miglinīka varoņdarbam veltījis vairākus literārus darbus: esejā „Miglā pamodies vējš”, luga „Traks vai no Rogovkas”.
Troks voi nu Rogovkys kļuvis tik populārs, ka to pazīst visā Latvijā kā latgaliešu zīmolu.
Par troks voi nu Rogovkys izcelsmi stāsta arī citu versiju: Daugovpiļs psihoneiroloģiskās slimnīcas (atvērta 1924) pirmais pacients esot atvests no Rogovkas. Saskare ar trokū un citādām trokuma izpausmēm vienmēr ietver kaut kādu apdraudējumu, tas attiecīgi marķēts arī valodā. Visspilgtāk to demonstrē trokais buļvs jeb trakiņa ‘dzeloņainais velnābols’ (Datura stramonium), kas izraisa halucinācijas un pat nāvi. Leksiskajās nozīmēs attālajiem vienas saknes verbiem piemīt kopīga ātras kustības sēma.
Tieši intensitātes sēma aktualizēta latgaliešu dzejā kā maksimāli pilnīga sevis tapšanas, jaunības, mīlestības u. tml. izdzīvošana. 21. gs. sāk. aizvien biežāk Latgalē publisku pasākumu apzīmēšanai lieto čyuļūs jau piemirstu leksēmu trikmīņs ‘1) troksnis, 2) trauksme, 3) satricinājums’.
Parēmiju un frazeoloģismu ar vietvārdu komponentiem nav daudz, un ar troks voi nu Rogovkys popularitātes ziņā neviens cits nekonkurē. Piederība savējiem ir būtiska latgalieša rakstura īpašība.
Pirmais ar troks voi nu Rogovkys titulētais P. Miglinīks apbrīnu izpelnījies gan no aizstāvēto zemnīku, gan barona Modesta Rozenšilda-Paulina un varas atbalstītāju puses. Pati doma iesūdzēt tiesā un juridiskiem argumentiem uzvarēt muižkungu 19. gs. Latgolā ir neredzēta uzdrošināšanās. Rogovkā un tās apkārtnē šo notikumu stāsta no paaudzes paaudzē un priecājas, ja kāds izpelnās uzslavu troks voi nu Rogovkys.
Populārākais rogovkietis O. Kūkuojs pats pierādījis atbilstību troks voi nu Rogovkys dzīvojot, radot, ziedojoties, slavenā novadnieka P. Miglinīka varoņdarbam veltījis vairākus literārus darbus: esejā „Miglā pamodies vējš”, luga „Traks vai no Rogovkas”.
Troks voi nu Rogovkys kļuvis tik populārs, ka to pazīst visā Latvijā kā latgaliešu zīmolu.
Par troks voi nu Rogovkys izcelsmi stāsta arī citu versiju: Daugovpiļs psihoneiroloģiskās slimnīcas (atvērta 1924) pirmais pacients esot atvests no Rogovkas. Saskare ar trokū un citādām trokuma izpausmēm vienmēr ietver kaut kādu apdraudējumu, tas attiecīgi marķēts arī valodā. Visspilgtāk to demonstrē trokais buļvs jeb trakiņa ‘dzeloņainais velnābols’ (Datura stramonium), kas izraisa halucinācijas un pat nāvi. Leksiskajās nozīmēs attālajiem vienas saknes verbiem piemīt kopīga ātras kustības sēma.
Tieši intensitātes sēma aktualizēta latgaliešu dzejā kā maksimāli pilnīga sevis tapšanas, jaunības, mīlestības u. tml. izdzīvošana. 21. gs. sāk. aizvien biežāk Latgalē publisku pasākumu apzīmēšanai lieto čyuļūs jau piemirstu leksēmu trikmīņs ‘1) troksnis, 2) trauksme, 3) satricinājums’.
Parēmiju un frazeoloģismu ar vietvārdu komponentiem nav daudz, un ar troks voi nu Rogovkys popularitātes ziņā neviens cits nekonkurē. Piederība savējiem ir būtiska latgalieša rakstura īpašība.
Intresting info
Francisks Varslavāns (Rēzeknes mākslinieku kopa) meitas Večellas Varslavānes atmiņās atklājas kā vairumam nepieņemamu robežu pārkāpējs („Studija”, 2000, Nr. 2., 50): Rēzeknē runāja, ka Varslavāns ir traks, jo viņš pie viena vēl nēsāja „necilvēcīgās” nikerbokera bikses (iuzys) līdz ceļiem un rūtainas zeķes. (..) Varslavāns gleznojot mīlēja klausīties radio, klasisko mūziku – Mocartu, Rosīni. Viņš iegāja sevī un nedzirdēja, ka apkārt kāds staigā vai sarunājas, uz jautājumiem neatbildēja.