Name | Byuds, vaigs, skruostas, cheek, шчака |
Author | Antra Kļavinska |
Year of establishment | „Latgales lingvoteritoriālā vārdnīca”, 2012 |
Place of establishment | Rēzeknes Augstskola |
Description
Folkloriste Angelika Juško-Štekele atzīst, ka skaistuma (Myužeigs skaistums!) izpratnes atainojumā senākajos latgalīšu pasaku pierakstos varoņa vizuālajam skaistumam piešķirta krietni mazāka nozīme nekā viņa garīgās pilnveides, attīstības spējām. Fiziskā skaistuma cildinājums ienāk līdz ar Bībeles (Zālamana augstās dziesmas) iespaidu. Mūsdienās, sašaurinoties skaistuma izpratnes semantiskajai ietilpībai, masu medijos un šovbiznesā akcentēts pārsvarā vizuālais skaistums.
Folklorā un literatūrā skaistuma izpratnes ciešā saikne ar dabu atklājas salīdzinājumos un paralēlismos.
Tradicionāli folkloras u. c. tekstos apaļi, sārti byudi uzskatīti par veselīga (jauna) cilvēka vizuālu pazīmi. Pretstatā – bāli, iekrituši byudi liecina par slimību. Folklorā bāli byudi parādās arī precētas, ikdienas rūpju māktas sievas tēlojumā. Savukārt ticējumi vēsta, ka pēc vaigu krāsas iespējams noteikt, vai grūtniecei gaidāms dēls vai meita: ja vaigi sarkani, tad dzimstot puika, ja bāli, tad meitene.
Filozofs Augusts Milts, raksturojot Latgales latviešu etnomentalitāti, uzsver, ka latgaliešiem raksturīgs atraisīts prieks un pieklusinātas bēdas. Izglītības un sabiedriskā darbiniece Valērija Seile to skaidro ar katolicisma (katuoli) ietekmi. Mūsdienās, vājinoties katolicisma u. c. tradīcijām, globalizācijas ietekmē nevar objektīvi noteikt kādas etniskas grupas emocionalitāti, jo tai piemīt individuāls, subjektīvs raksturs.
Raugoties cilvēka byudūs, pamanāmas tādas emociju (dusmu, kauna, baiļu), pozitīvu un negatīvu pārdzīvojumu izraisītas izmaiņas organismā kā nobālēšana, nosarkšana, asaras. Folklorā vairāk akcentēts nosarkšanas process un iemesli. Latgaliešu lit. emociju izpausmes tēlotas detalizētāk. Metonīmiski pa byudim osorys tak izmantojuši daudzi latgaliešu dzejnieki (Naaizmērstule, Antons Slišāns (Ontons), O. Kūkuojs u. c.), simbolizējot latgaliešu izjustās dažādu ideoloģiju pārestības.
Intresting info
Personiba_Laiks_Komunikacija_II_Stekele_06 *
Personiba_Laiks_Komunikacija_II_Stekele_07 *
Rekena_Kalupes_izloksnes_vardnica_01 *
Rekena_Kalupes_izloksnes_vardnica_02 *
Slisans_Titupats *
Suplinska_Myusdinu_latgalisu_dzejis_antologeja *
Valeinis_Latgalisu_dzejas_antologija_01 *
Valeinis_Latgalisu_dzejas_antologija_02 *
Apinis_Klekere_Limane_Rakstitajs_no_Nautreniem_01 *
Apinis_Klekere_Limane_Rakstitajs_no_Nautreniem_02 *
Breidaks_Augszemnieku_dialekts_Darbu_izlase *
Cybuls_Locmels_Idzer_veina_lai_dzeive_ira_feina_01 *
Cybuls_Locmels_Idzer_veina_lai_dzeive_ira_feina_02 *
Cybuls_Locmels_Idzer_veina_lai_dzeive_ira_feina_03 *
Karulis_Latviesu_etimologijas_vardnica_II *
Laganovskis_Pirma_nesaistitu_atminu_virkne *
Laganovskis_Pirma_nesaistitu_atminu_virkne-001 *
Latkovskis_Dzymtos_zemes_laudis_II_Tumuzans *
Neiksanits_Dundurs_skudru_pyuzni_01 *
Neiksanits_Dundurs_skudru_pyuzni_02 *
Neiksanits_Dundurs_skudru_pyuzni_03 *
Neiksanits_Dundurs_skudru_pyuzni_04 *
Personiba_Laiks_Komunikacija_II_Stekele_01 *
Personiba_Laiks_Komunikacija_II_Stekele_02 *
Personiba_Laiks_Komunikacija_II_Stekele_03 *
Personiba_Laiks_Komunikacija_II_Stekele_04 *
Personiba_Laiks_Komunikacija_II_Stekele_05 *
* Sorry, the material use is only possible for instructional or research purposes. Access is also available by sending an e-mail to: ilga13@inbox.lv